Recensie: Mortal engines

My guilty pleasure … een twee uur durende nietszeggende young-adult film meepikken met twee tienergrieten. Gewoon effe blik vooruit en verstand op nul.

(foto Peter Jackson, afkomstig van http://blog.colourfulrebel.com/peter-jackson-nieuwe-film-mortal-engines-doet-je-mad-max-direct-vergeten/)

Dit klonk misschien wat negatief, maar voor nietszeggende YA-film, was het een meevaller. IMDB scoorde een magere 6,4/10, Rotten Tomatoes ging nog verder met 29%, dus veel verwachtte ik er niet van. Mijn twee partners in crime waren allebei van “wauw”, dus als het doelpubliek tieners was, is de opzet geslaagd. Ik ga voor 7/10, vanwege het hersenloze, de mooie beelden en mijn persoonlijke voorkeur voor Misfit-Robert Sheehan.

Ik heb het vierluik van Philip Reeve (nog) niet gelezen, en dat is met opzet zo. Na jaren van andersom werken, kan ik ondertussen wel zeggen dat het boek ALTIJD beter is dan de film. Om geen teleurstellingen meer te moeten verwerken, doe ik het nu dus anders. Eerst de verfilming, dan het boek.

De film dus: de eerste twee minuten zijn een zeer snelle uitleg over het hoe en waarom van de vertoonde apocalyptische wereld. Extreem kort dus, en in mijn ogen onvoldoende. Op zich niet onvoldoende om de film te kunnen volgen, maar je blijft wat op je honger zitten. De overige 126 minuten zijn een aaneenschakeling van knappe CGI, wat geroep en getier, en nog meer knappe CGI. Een echte conversatie is ver te zoeken in deze prent, maar dat had ik ook niet verwacht. Vaak zit je ook met een vraagteken op je gezicht naar deze film te kijken. De diepgang in deze verfilming ontbreekt, en dat zorgt ervoor dat je je geen vragen mag stellen. Ik hoop ergens dat deel twee, drie en vier iets serieuzer worden, maar ik vrees dat het ijdele hoop is.

Neem jij als volwassene genoegen met de Marvel-franchise, dan is Mortal Engines iets voor jou. Je kan deze film gerust op zichzelf zien, er is een vrij duidelijk einde. Ben je echter meer het type “Mad Max: Fury Road”, sla dan deze film maar over. Gebruik die vrijgekomen 128 minuten om een interessant boek te lezen, eens lekker te gaan eten of te gaan sporten.